Wednesday, January 25, 2012

Reunion ( volume 3)



Selesai solat Subuh Akma mencapai hand-phonenya di bawah bantal. 23 missed call. Semuanya dari Fiqri. 2 message. Fiq.

‘ By , I’m so sorry k. Jgn bt sy mcm ni. Sy dah pnt brgdh..sy sygkan awak , syg sgt. sy akn cb jd sprti apa yg awk nak...’

‘ sy takkn sesekali tinggalkn awk , ingat tu !!! ’

Akma mengeluh membaca mesej – mesej tersebut. Dia tak tahu apa yang perlu dia buat sebenarnya. Dia juga tidak mahu tinggalkan Fiqri. Masih ada rasa sayangnya pada Fiqri. Cuma dia tidak pasti sayang yang bagaimana...Tiba – tiba air matanya mengalir. Hatinya sebak. Dia hanya mahu Fiqri berubah menjadi lebih baik. Itulah isu yang sering menjadi pertengkaran mereka. Bagaimana dia mahu meneruskan hubungannya dengan Fiqri dengan keadaan begitu...? Pantas saja jari jemarinya mendail nombor Fiqri.

“ Hello ,”

“ Hello...Fiq...”

“ Kenapa malam tadi tak jawab phone ?” soal Fiqri.

“ Orang dah tidur..penat sangat sebab semalam ada reunion kat sekolah lama ,” jawab Akma. Fiqri senyap seketika. Akma juga hilang kata. Lidahnya kelu.

“ Masih marahkan saya ke ?” soal Fiqri.

“ Marah nak buat apa ? Awak buat salah kat saya ke ?” soal Akma kembali. Fiqri mengetap bibir. Rasa terpukul.

“ Sayang...” Fiqri tergamam seketika mendengar perkataan ‘ sayang’ keluar dari mulut Akma. Lama dia menanti perkataan itu.

“ Saya bukan nak desak awak buat tu buat ni....ikut apa yang saya nak. Saya sayang awak , seadanya awak. Apa cuma nak awak jadi lebih baik. Tu je...Saya nak awak berubah , bukan untuk saya. Untuk diri awak...Semua tu tanggungjawab awak sebagai orang Islam. Tolong Fiq...saya pun dah penat bergaduh dengan awak. Dah tak larat kerja nak bercakap benda yang sama ,” ujar Akma panjang. Fiqri terdiam seketika. Akma lain hari itu. Nadanya tidak tegas seperti selalu. Tapi lembut seperti memujuk.

“ Saya akan cuba berubah...”

“ Itu je yang awak selalu bagitahu saya. Tapi saya tak pernah nampak pun apa yang berubah. Jangan sekadar berjanji , saya nak tengok buktinya. Boleh , kan ?” pinta Akma. Entah kenapa air matanya mengalir.

“ Saya akan cuba ,” balas Fiqri. Akma mengeluh.

“ Saya bagi awak masa sebulan..lepas tu , kita break up ,” putus Akma. Bagai nak jatuh jantung Fiqri mendengar butir bicara Akma.

“ By...takkan sampai macam tu sekali ,”

“ Tak ada tolak ansur dalam soal agama , Fiq. Saya dah banyak bersabar menunggu awak berubah. Saya dah tak larat nak menunggu lagi,” ujar Akma. Fiqri mengetap bibir.

“ Kalau saya kata...saya tak nak berubah ?” duga Fiqri. Tiba – tiba dia rasa egonya sebagai lelaki tercabar.

“ Kalau macam tu kita break up sekarang. Senang cerita...” jawab Akma yang mula naik angin.

“ Okey , kita break up !” talian putus. Akma mengetap bibir. Hatinya sedikit panas. Suka hati kau lah...!




No comments:

Post a Comment